Mateřská škola Čtyřlístek Odry, příspěvková organizace

© 2019 za pomocí Wix.com vytvořil Jan Olšina

logo bez okraje.png

Adaptace dítěte do školky

CO BY DÍTĚ MĚLO ZVLÁDAT PŘI NÁSTUPU DO MŠ:

  •  dítě by mělo mít nastavený spací a stravovací režim, zjednoduší mu to ranní vstávání, přizpůsobí se době svačiny a   oběda, či spánku po obědě

  •  dodržovat zásady hygieny

  •  jíst samostatně příborem nebo lžící a pít ze skleničky

  •  nepomočovat se do plen

  •  umět se obléknout (menším dětem paní učitelky pomáhají)

  •  umět si říct, že potřebuje na toaletu

  •  umět se vysmrkat

  •  požádat o pomoc a poděkovat

  •  pozdravit a rozloučit se

  •  komunikuje - umí si říci co chce – potřebuje

Dítě se přijímá k předškolnímu vzdělávání, jehož cíle jsou vymezeny v § 33 zákona 561/2004 Sb., v platném znění. Z tohoto ustanovení jednoznačně vyplývá, že předškolní vzdělávání skutečně spočívá především ve vzdělávací činnosti, nikoliv v poskytování péče, dítě přijaté k předškolnímu vzdělávání tedy musí být od počátku připraveno plnit požadavky stanovené rámcovým programem předškolního vzdělávání a školním vzdělávacím programem dané mateřské školy.

JAK ZVLÁDNOUT ADAPTACI – RADY OD UČITELKY MATEŘSKÉ ŠKOLY

  • Co slíbíte, dodržte. Pokud řeknu, že přijdu po obědě, opravdu přijít. Děti se na to upínají, je to pro ně záchytný bod, který když není dodržen, ztrácí důvěru a zhoršuje se chuť chodit do školky.

  • Loučení zkraťte na minimum. I když se často píše, že rodiče mohou jít s dětmi do třídy a zůstat s nimi chvíli ve třídě, ze zkušenosti musím říct, že je to spíše kontraproduktivní. Akorát se tím loučení oddálí a leckdy je to pak ještě horší. Ideálně si s dětmi vypěstuje svůj rituál - např. sdělit, kdy ho vyzvednete, popřát si pěkný den, pusinku, zamávat a odejít. Dítě i učitelka to společně zvládnou.

  • Méně citových projevů je někdy více. Děti vycítí, kdy je maminka povolnější a zase zkouší. Navíc dlouhé loučení a „psí oči“ budí dojem, že školka je něco špatného. Naopak – obraťte to! Školka je přeci super! Hromada hraček, nových kamarádů, hodná paní učitelka, celé dopoledne venku, no paráda! Kdopak by si nechtěl celý den hrát a ještě k tomu mít navařeno?

  • Důslednost. Dětem hezky a férově vysvětlete, proč chodí do školky, že vy chodíte do práce, apod., ale rozhodně je neuplácejte, neproste a nepřemlouvejte. Adaptaci tím spíš zhoršíte a VY jste přece rodič. I když se možná někteří z Vás nad tím to bodem pozastaví, divili byste se, co je někdy v MŠ k vidění.

  • Úsměv a komunikace při vyzvednutí. Při vyzvedávání dětí se spíše ptejte, co dělalo a jak se mělo, s čím si hrálo, kde byly na procházce, apod. Poproste je třeba, aby vám nakreslil příště obrázek. Vyzdvihněte to pozitivní. Nejlépe opět vynechte přehnané emocionální projevy, jak vám dítě strašně moc chybělo, apod. - bude příště chtít být raději s vámi, aby vám to nebylo líto.

  • Uklidněte samy sebe. Ptejte se učitelky při vyzvedávání, jak dítě den zvládlo.

  • Vaše slzičky si nechte až na cestu do práce.